Klachten

Slapeloosheid

 

 

Het is vaak een opstapeling van dingen en van meerdere factoren afhankelijk.

Ook kunnen stresserende omstandigheden, dranken waar cafeïne of alcohol in zit of geneesmiddelen een rol spelen.

Beter slapen start met tot rust komen, ook al eerder op de dag.

Als je een heel druk programma hebt besef dan dat lichaam en geest moeten afbouwen om echt te kunnen ontladen, om weer te kunnen herstellen tijdens de nachtrust.

Hieronder zie je een gezonde manier van afbouwen:

  • De wil om te gaan slapen, overgave, berusten en afbouwen van activiteiten
  • Het denken tot rust brengen, stoppen met nieuwe prikkels. Stop minimaal 1 uur voordat je gaat slapen met tv kijken, je GSM of tablet gebruiken, ook stoppen met drukke bezigheden
  • Spanning vrijmaken, loslaten, ontspannen, bewuste oefeningen om het lichaam vrij te maken
  • Aandacht naar binnen brengen, wegzakken, de controle loslaten, afstemmen op de innerlijke ruimte binnen in je
  • Je gewoontes in de gaten krijgen, jezelf leren kennen en uitspreken als er iets in je hoofd blijft hangen, loslaten van lichamelijke en geestelijke ballast, spreken of juist zwijgen
  • De verbinding tussen boven en onder, de wervelkolom en het hele lichaam, via de benen en voeten kun je afvoeren, zo kan het zenuwstelsel en het hormoonstelsel ontspannen.

Dit vraagt oefening, bewustwording om erachter te komen waar bij jou de stagnatie zit.

Hier kan ik in begeleiden zodat het weer een natuurlijk gebeuren word.

Zeker door middel van energetische therapie kunnen we het lichaam ontladen van stress en meer in balans brengen.

Onrustige hartklachten

 

 

Door stress, gejaagdheid, onrust en spanningen is ons hartritme chaotisch.

Het laat een onregelmatig verloop zien als we dit zouden registreren.

Het hart laat zich niet meer sturen door het natuurlijke ritme van de adem, door de vele prikkels verandert de hartslag voortdurend wat een gevoel van gejaagdheid kan oproepen.

Op den duur ontstaat dan een permanente verstoring van het evenwicht binnen het autonome zenuwstelsel, wat tot spanningsklachten en lichamelijke aandoeningen kan leiden.

Hoge bloeddruk, pijn op de borst (waar medisch geen verklaring voor kan worden gevonden) en hartkloppingen zijn bekende uitingsvormen van zo’n verstoorde balans.

 

Hart/hersenen systeem  

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het hart door middel van zenuwbanen en hormonen kan communiceren met de hersenen.

Elke hartslag levert als het ware sturende informatie aan de "emotionele centra" in de hersenen.

Een harmonieus/ coherent hartritme heeft daardoor een stabiliserende invloed op de emotionele centra in de hersenen.

Er bevindt zich een groot zenuwcomplex rondom het hart, het is zelfs zo dat er meer zenuwverbindingen van het hart naar het brein lopen dan andersom.

Indien het "coherente" hart met de emotionele centra in de hersenen leert communiceren, ervaren wij meer innerlijke rust, komen wij beter in balans en kunnen wij makkelijker met emoties van ons zelf en anderen omgaan.

Er komt meer ruimte voor positieve gevoelens, die op hun beurt weer leiden tot een toename van hartcoherentie doordat het brein de coherentie versterkt.

Als je biofeedback apparatuur gebruikt kun je direct zien hoe het patroon van je hartritme er uit ziet en hoe je gevoelens en emoties deze beïnvloeden.

Dit vertelt ons tegelijkertijd hoe het met ons lichaam gaat.

In het algemeen geven stress, inclusief emoties als boosheid, frustratie en onrust, hartritmepatronen die grillig en chaotisch zijn: de hart ritme variabiliteitslijn, HRV, ziet er uit als onregelmatige puntige pieken en dalen.

In je lichaam betekent dit dat je bloed nogal schoksgewijs door je aderen gepompt wordt, zo'n beetje als een schokkende auto met een koude motor!

Je lichaam functioneert dan inefficiënt, en de organen werken slecht samen, vooral als dit vaak en lang achter elkaar gebeurt.

Positieve gevoelens en emoties zoals, dankbaarheid, vreugde, waardering, tevredenheid, blijheid of liefde geven juist een mooie vloeiende regelmatige lijn.

Dit noemen we hartcoherentie.

Je lichaam werkt dan ook heel efficiënt en alle organen werken harmonieus samen.

Coherent zijn weerspiegelt eigenlijk dat we ons beter voelen als onze hersenen en ons lichaam goed samenwerken en communiceren.

Hartcoherentie is een manier om stress gevoelens de baas te blijven.

 

Traject tot hartcoherentie:

Om gemakkelijk tot hartcoherentie te komen en het tot een dagelijkse gewoonte te maken is een traject van 5 sessies nodig, verspreid over een periode van minimaal 10 weken.

Totaal 5 lessen van 45 minuten, inclusief oefen cd. en huur biofeedbackapparatuur voor thuis. Kosten totaal €295

Stress, burn-out

chronische vermoeidheid

 

 

Ademoefeningen en diepe ontspanningsoefeningen geven rust in het denken en op emotioneel vlak.

Zo kun je weer in je kracht komen.

 

 

 

Te druk, te veel, geen balans tussen activiteit en ontspanning.

In deze tijd wordt er continu een beroep gedaan op de actieve modus, zowel fysiek als geestelijk en is het belangrijk zelf heel bewust “actie” te ondernemen om de ontspanning in het lichaam op te roepen.

Rust en ontspanning zijn hard nodig zodat het lichaam zich kan herstellen en in balans kan komen.

Iets waarnaar het lichaam vanuit nature altijd op zoek is.

 

Het zelf genezend vermogen mag weer geactiveerd worden.

 

Het autonome zenuwstelsel en zijn werking

Het autonome zenuwstelsel bestaat uit 2 subsystemen die normaal gesproken constant in evenwicht zijn.

Het sympatische zenuwstelsel scheidt adrenaline en noradrenaline af.

Het controleert de vecht- en vluchtreacties. Zijn activiteit versnelt het hartritme. Je zou dit je gaspedaal kunnen noemen.

Het parasympatische zenuwstelsel scheidt acetylcholine af, een andere neurotransmitter.

Deze hoort bij een toestand van ontspanning en rust.

Zijn activiteit vertraagt het hart. Je zou dit je rem kunnen noemen.

Beide systemen moeten in goede conditie zijn zodat ze elkaar kunnen compenseren waar nodig.

Onze lichaamstemperatuur, hormoonhuishouding, het immuunsysteem, spijsvertering, ademhaling en de hartslag hebben één ding gemeen: ze worden volledig automatisch en onbewust aangestuurd.

Over deze functies hoeven we niet na te denken.

Het autonome zenuwstelsel is verantwoordelijk voor de juiste balans van bovengenoemde lichaamsfuncties.

Naar mate we ouder worden verliest het lichaam haar fysieke lenigheid.

Dit komt ondermeer omdat we het remmen, de spanning van het parasympathisch systeem niet onderhouden, en eigenlijk alleen maar gas geven via ons sympathisch stelsel.

Eigenlijk is het lichaam dan altijd in de staat van paraatheid, ook als het niet nodig is. Dit kost heel veel energie en leid uiteindelijk tot uitputting, opgebrand zijn.

Hier kunnen we samen een juiste balans in gaan vinden.

Maak nu een afspraak.

Vermoeidheid

 

 

Bij vermoeidheid kunnen veel factoren een rol spelen, ook onzichtbare dingen kunnen energie kosten.

Belangrijk is, om zicht te krijgen wat nu het energielevel ondermijnt.

Hieronder volgen enkele factoren:

Het kunnen oude gedragspatronen zijn waardoor je niet goed je grenzen aan kunt geven, of je voorgenomen tijdsplanning vergeet.

Het kan een combinatie van voedingstoffen zijn, die moeilijk te verwerken is voor het lichaam.

Onaardige gedachten of mopperen op jezelf zijn ook vergiften die een aanslag zijn op je energiehuishouding. We noemen ze psycho toxinen.

Heel moe kun je worden van de constante aanvoer van informatie en prikkels via internet, reclame borden, t.v. en nog meer “zenders” die altijd aan staan.

Emoties die niet goed verwerkt zijn kunnen zowel geestelijk als lichamelijk het lichaam volledig uitputten.

Dan zijn er nog onzichtbare prikkels en trillingen vanuit de aardbodem, maar ook overal om je heen, denk aan wifi, zendmasten, hoogspanningsmasten, dect telefoons, elektronica in huis, zoals waterbedden o.a. en nog veel meer.

 

Rugpijn

 

 

Pijn is altijd gestagneerde energie, ofwel iets stroomt er niet goed door in het lichaam. Er is een belemmering.

Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Bewustwording, aandacht geven en samen kijken waar het een relatie mee kan hebben.

Hoofdpijn

 

 

Het is een stagnering van de energie doorstroming, ook hier kunnen meerdere factoren meespelen.

We kunnen o.a. denken aan, voeding, medicijngebruik, een vitaminegebrek, mineralen tekort, alcohol en cafeïne gebruik, uitdroging.

Of andere onbewuste dingen die belastend zijn.

 

Bewustwording is een belangrijke schakel bij het vinden innerlijke balans, rust en gezondheid.

Klachten door allerlei soorten straling.

 

 

 

 

Stress

 

Emoties en psychotoxinen

 

 

Belasting door metalen, amalgaan vullingen, implantaten

 

 

Dan zijn er ook nog een aantal klachten die kunnen ontstaan door ONZICHTBARE geopathische belasting:

straling vanuit de aardbodem en straling door wifi en internet, satelliet verbindingen, hoogspanningsmasten en zendmasten, mobiele telefoons ed.

Er zijn diverse redenen die het moeilijk maken voor het lichaam en dit “meebewegen” van het lichaam om de innerlijke energiebeweging in balans te brengen kost energie.

Als er verschillende factoren tegelijk aanwezig zijn is dit nog meer belastend en ontstaan er verstoringen die als klachten naar voren komen in het fysieke tastbare lichaam.

Het lichaam heeft zelf een bepaalde trilling die zorgt voor innerlijke afstemming, zorgt dat alle onbewuste lichaamsfuncties goed uitgevoerd worden, zoals onze ademhaling, ons hartritme en onze spijsvertering bijvoorbeeld.

Het zijn processen die vanzelf gebeuren in ons lichaam doch waar we wel invloed op kunnen uitoefenen in bewuste aandacht met speciale ademoefeningen, en visualisaties. Op de spijsvertering kunnen we invloed uitoefenen door te letten op de voeding en emoties die bij ons binnen komen.

Nu zijn er bepaalde trillingen die veroorzaakt worden door lijnen diep in de aardkorst waar we geen weet van hebben maar die wel degelijk verstoringen geven.